Det finns musik som berättar långa intressanta historier, och det finns musik som talar i fragment. Ensemble Lakonia ger ögonblicksbilder. Musiken på nya skivan Nattens lovsång tar tid på sig och målar bilden med små penseldrag. Här finns gott om plats för lyssnaren att fylla i med egna tankar.
Det sparsmakade i musiken återspeglas i namnet Lakonia, den grekiska provins som gett oss ordet lakonisk.
Andreas Runesons gitarrtoner skulle ha kunnat vara nästan ointressant insmickrande men blir som i stycket Avbild musik genom ett skarpt stränganslag på en oväntad plats i frasen, och låtarnas titlar leder tankarna vidare. I det här stycket genom temats ständiga speglingar, avbilder.
Tonspråket skiftar från folkmusikinspirerade slingor från både Afrika och Norden till jazz och blues. Första spåret, Richard Bergner, börjar med en rytm på det afrikanska instrumentet udu. Låtens namn är också namnet på en av ensemblens två slagverkare. När jag blundar är en gospel som svävar fritt utan påstridig puls.
Jag tycker mycket om pianisten Andreaz Hedéns långsamma klanger och fraser, de spelas sökande och egensinnigt. Lyssna på spåret Passage.
Genomgående för skivans nio spår är att musikens kraft mer antyds än utvecklas. Det är spännande att tonerna mer får mig att själv delta i ett skapande lyssnande i stället för att allt serveras färdigt.
Andreas Runeson skivdebuterar här som kompositör. Musiken på skivan har sitt ursprung i en meditativ miljö, i gudstjänstlivet på Bjärka-Säby. Det är inte den typiska meditationsmusiken, utan musik med nerv. Instrumenten gör inga stora utflykter, improvisationerna hålls nära melodin.
Jag är glad att jag gavs chansen att få höra detta. Musik för meditation är inte bara samlade adagiosatser från Bach och Mozart, utan kan hellre vara uppfordrande som Ensemble Lakonias.
Favoritspår: Richard Bergner och Anden verkar i kyrkoåret
*
Compunctio är ett indieskivbolag som drivs av Andreas Runeson och grafiska designern Tomas Einarsson som producerar och skapar alla Compunctios skivor. Varje utgåva präglas av en hög grad hantverksskicklighet och omslagen är ofta små konstverk, delvis handgjorda. Skivorna distribueras av Naxos.
Bolaget grundades 2006 och står nära det meditativa och historiskt förankrande kyrkolivet som drivs av pingströrelsens plats för kommunitet, retreat och utbildning på Nya Slottet Bjärka-Säby i Östergötland – Tomas Einarsson är också den som formgett boken ”Var min präst” från Bjärka-Säby som recenseras på annan plats i det här numret.
I mötet mellan det riktigt gamla och det allra senaste står detta lilla skivbolag. Kring bolaget har creddiga artister som David Åhlén, Jonathan Johansson, Emil Svanängen och Andreas Eklöf rört sig, vissa som utgivna artister på Compunctio och andra som vänner och gästande på festivaler och varandras skivor. Idag står Compunctio som ett av den seriösa kristna musikens främsta svenska skivbolag, och det vilar på en kulturteologisk grund som ständigt är i rörelse mellan musikaliska stilgenrer och formella uttryck i de olika kyrkosamfunden.
Ordet compunctio är lånat från kyrkofadern Gregorius på 500-talet som talade om den heliga smärtan, en sorg man kan uppleva i mötet med skönhet i världen som är en föraning av den kommande, gudomliga världen hinsides denna. ”Detta inre andliga rum blir smärtsamt verkligt när vi konfronteras med skönhet. Där, mellan det förlorade och det åtrådda, bildas heliga tårar”, har religionspsykologen Owe Wikström uttryckt sig om ordet compunctio.