Minns ni när Roger drömmer om löneförhöjning medan Stig ger honom lite arbete att göra? Eller när personalen packar upp påskvaror och Stig hämtar julvaror och kallar dem påskvaror? Eller kommer ni ihåg den gången som personalen diskuterar om man ska ställa fram eller tillbaka klockan när det blivit vintertid?

Kanske minns ni det, förmodligen inte. Förmodligen har alla Icas tv-reklamfilmer smält ihop i minnet och ni kan när ni vill köra ett avsnitt för er inre syn med Ica-Stig, hans underhuggare och ett antal produkter ur sortimentet i en generisk mix.

Vart och ett av dessa avsnitt kostar ungefär 400 000 kronor att göra. Jag vet inte om den summan täcker också kostnaden för att köra filmen i teve, men det räcker gott att veta det för att kunna använda Ica-filmen som exempel.

400 000 kronor är nämligen Evangeliums hela årsbudget. Ett bra år.

Avsnitt 274: Jerry lurar Ulf. Jerry äter choklad och Ulf kommer in och säger ”du får inte äta av varorna” Jerry svarar då att ”Stig sa att det var okej”.

motsvarar Evangeliums nummer 6/7 Gränser, 8 Synden, och 9 Barnet med sammanlagt över 50 artiklar och nästan lika många medverkande.

Eller vi kan ta en annan summa. 50 000 kronor, som är Evangeliums kulturtidskriftsstöd för 2014.

Avsnitt 33: Ulf tänker till lite. Ulf sitter och dagdrömmer och hör inte riktigt vad kunderna säger.

– en kvarts del av det här avsnittet motsvarar nummer 4, Av/förtrollning, där unga doktorander och präster möttes för att undersöka sekularismen i vår tid och författaren Kerstin Norborg skrev en ny novell. Hon berättar i en intervju i samma nummer att det var bra att hon fick uppdraget, för skrivandet satte igång nya tankar hos henne om den roman som hon just då höll på med.

Reklamfilmerna från Ica kostar 400 000 kronor styck att göra och hittills i år har det gjorts 35 stycken. Det blir 14 miljoner kronor – händelsevis nästan precis samma summa som politikerna vill dra från det statliga kulturtidskriftsstödet.

35 avsnitt av Ica-reklamen under 2014.

– motsvarar 100% Culture, 50 000; 10TAL, 575 000; ALIF, 25 000; ALSADA, 25 000; Anushilon, 25 000; Arche, 350 000; Arkitekturtidskriften KRITIK, 75 000; Artikel 14, 150 000; Avaye Zan, 75 000; Balder, 225 000, Bang, 625 000; Biblis – Kvartalstidskrift för bokvänner, 150 000; Bild & Bubbla, 350 000; C”est Bon Anthology, 125 000; CONST Literary (P)review, 75 000; Danstidningen, 350 000; Det Grymma Svärdet, 50 000; Divan – tidskrift för psykoanalys och kultur, 425 000; DIXIKON, 225 000; É romani Glinda, 200 000; eProvins, 125 000; Evangelium, 50 000; Ett lysande namn, 125 000; Expo/Demokratisk tidskrift och www.expoidag.se, 425 000; fikssion, 50 000; Filmrutan, 200 000; FLM, 400 000; Fronesis, 450 000; Galago, 225 000; Glänta, 725 000; Grafiknytt, 100 000; Hujådå, 25 000; Jefferson, 125 000; Judisk Krönika, 225 000; Karavan, 700 000; Kinarapport, 75 000; Klimatmagasinet Effekt, 300 000; Konsten, 100 000; Konstperspektiv, 400 000; Kritiker. Nordisk tidskrift för litterär kritik och essäistik, 250 000; Kulturtidningen Zenit, 50 000; Kulturtidskriften Cora, 150 000; Kulturtidskriften Hjärnstorm, 275 000; Kunstkritikk, 250 000; Kurage – idétidskrift för det civila samhället, 75 000; Lambda Nordica, tidskrift för homo/lesbisk/trans/queerforskning, 25 000; Latinamerika.nu, 75 000; Le Romané Nevimata, 50 000; Liekki Sverigefinsk kulturtidskrift, 100 000; Lira Musikmagasin, 475 000; Lyrikvännen, 475 000; Magasinet Arena, 300 000; Magasinet BRUNO, 100 000; Mana, 225 000; Medusa, 50 000; METavisi, 75 000; Meänmaa, 50 000; Miljötidningen, 50 000; Nuorat, 125 000; Nutida Musik, 400 000; OEI, 400 000; Omkonst, 125 000; Opsis barnkultur, 325 000; Ord&Bild, 600 000; Ordfront Magasin, 175 000; Orkester Journalen, 325 000; Paletten, 625 000; Parnass, 75 000; Pockettidningen R , 175 000; Ponton, 250 000; Populär Arkeologi, 150 000; Populär Poesi, 50 000; Provins, 400 000; Re:public, 250 000; Romani E Journal, 25 000; Sans, 50 000; Scoop, 200 000; Signum: katolsk orientering om kyrka, kultur & samhälle, 75 000; SocialPolitik, 225 000; Soundofmusic, 100 000; Subaltern, 200 000; Sydasien nättidskrift, 150 000; Teatertidningen, 525 000; Tidig Musik – från antik till tidig romantik, 150 000; Tidningen Kulturen, 100 000; Tidskriften OPERA, 325 000; Tidskriften Svenskt konsthantverk, 50 000; TUMMUZ, 50 000; Utopi magasin, 100 000; UtställningsEstetiskt Forum, 150 000; Västsahara, 25 000; Summa, 19 025 000

Ni förstår vart jag vill komma. Jag vill ställa det ena mot det andra. Jag tycker att man kan göra så. Jag tycker inte att det är äpplen och päron. Jag vill ha svar från de som bestämmer, utanför kulturvärlden, vilket samhälle de vill ha. Jag vill höra deras ideologiska och långsiktiga svar på frågorna som sådana här siffror ställer.

Jag vill också höra vad Svenska kyrkans makthavare har att säga. För att göra det enkelt för dem att identifiera kyrkans roll i kultursamtalet kan vi ta Johannes Döparen och den här helgens tema i kyrkoåret, Bana väg för Herren. Vad händer i en värld där sanningssägaren slaktas? Jo – strax därefter slaktas väl Gud?

Kan vi tala om det?